B2B, B2C ve C2C Nedir ?

E-ticaret insan yaşamını değiştirmeye devam ederken bu değişimde en önemli konulardan bir tanesi de e-ticaret türlerindeki farklılaşmadır. Markaların tüketicileri hedeflerken benimsedikleri yöntemler ve uyguladıkları politikalara bağlı olarak değişkenlik gösteren bu türleri sizler için ele aldık!

Siz de B2B, B2C ve C2C gibi e-ticaret anlayışlarının ne ifade ettiğini merak ediyorsanız bütün detayları aşağıda bulabilirsiniz. Birbirinden özel detaylar ve e-ticaretle alakalı her şeyi daha derinlemesine öğrenmek için yazımızı okumanızı öneriyoruz.

B2B Nedir?

Business to Business yani Şirketten Şirkete olarak ifade edilen bu kavram e-ticaret satışları konusunda en çok bilinen kavramlardandır. Şirketler arasındaki iş ilişkisinin daha güçlü ve kaliteli bir şekilde gerçekleşmesini sağlayan bu anlayış hizmetlerin iyileştirilmesini destekler.

B2B iş modelinde iki tarafın da bir işletme olması şartken işletmelerin büyüklükleri ve faaliyetleri farklılaşabilmektedir. Alışverişlerin kaliteli bir şekilde gerçekleşmesi ve maliyetlerin düşmesi açısından değerli görülen B2B e-ticaret süreçleri her geçen gün daha farklı bir boyuta ulaşır. Elektronik alışverişin şirketler arasında geliştirildiği bu modelde geleneksel alışverişlerden tek fark ödeme ve diğer süreçlerin online gerçekleşmesidir. Bu anlamda hız ve kaliteli hizmet sağlama çok daha mümkün hale gelir.

B2C Nedir?

Business to Customer yani Şirketten Tüketiciye olarak bilinen bu e-ticaret anlayışı günümüzde en yaygın kullanılan seçeneklerdendir. Tüketicilerin internet aracılığıyla bir ürün ya da hizmet satın almalarını destekleyen bu iş modeli 2 farklı şekilde gerçekleşir. İki seçenekte de tüketicinin ürüne ulaşması adına tercih ettiği kanal benzerdir. Sadece ürünün sunulduğu platformlar farklılık gösterir.

Sanal pazaryerleri aracılığıyla gerçekleştirilen B2C satışlarında ürünün bir aracı pazaryeri vasıtasıyla tüketiciye buluşturulması söz konusu olur. Klasik e-ticaret satışlarında görülen bu uygulamalarda ödemeler Sanal POS ile gerçekleştirilir. Böylelikle güvenilir bir ortam tesis edilmesi arzu edilir. Sanal pazaryerlerinin yanı sıra şirketlerin kendi sanal mağazalarında satış yapması da B2C e-ticaret anlayışı kapsamında değerlendirilir.

İlgilini Çekebilir  Dropshipping Nedir ?

Markaların tüketiciye doğrudan satış yapmalarını destekleyen sanal mağazaların en önemli avantajı fiyatların fabrika çıkışı olarak belirlenmesi. Tüketicilerin maliyet avantajı sağladığı bu satış modelinde aracı olmaması olası sorunların çözümünü de kolaylaştırmaktadır. Bu anlamda üretici ve tüketici arasında daha sağlıklı bir alışveriş ilişkisi ortaya çıkar.

B2C iş modeli sayesinde şirketlerin satış hacmini arttırması ve daha büyük kitlelere ulaşması mümkündür. Bu nedenle de şirketlerin boyutu ve hedef kitlesi ne olursa olsun dijitalleşmeye yönelmesi gerekir. Daha geniş kitlelere ulaşmak adına tercih edilecek bu yöntemin B2B sisteminden farklı olarak daha yoğun gerçekleştiğini ifade etmek gerekir.

B2B ve B2C İş Modelleri Arasındaki Farklar Nelerdir?

  • B2B iş modelinde şirketlerin ürün/hizmet satın alırken ki düşünceleri fayda sağlamak olurken B2C iş modelinde amaç çoğunlukla duygusal hazzı ön plana çıkarmaktır.

  • B2B iş modelinde ürünün defalarca kez satın alınması söz konusu olurken B2C iş modelinde aynı ürünün genellikle sınırlı sayıda alınması mümkün olur.

  • B2B iş modelinde fiyatlar genellikle pazarlık sonrasında değişkenlik gösterirken B2C iş modelinde fiyatların sabit olduğundan söz etmek gerekir.

B2B ve B2C iş modelleri birbirine benzer çözümler ortaya çıkarırken C2C modeli çok farklı çözümler ortaya koyar. Bu anlamda C2C iş modelinin de değerlendirilmesi gerekir.

C2C İş Modeli Nedir?

Consumer to Consumer yani Tüketiciler arasındaki iş birliği olarak görülen bu iş modelinde genellikle 2. el ya da yeni alınmış sıfır ürünlerin satılması söz konusu olur. Pazaryerleri ya da çeşitli satış platformları vasıtasıyla gerçekleşen satışlar sayesinde ürünlerin değişimi sağlanır.

Tüketiciler arasındaki satışlarda ürün sayısı sınırlı olurken fiyatların da belirli bir standardı yoktur. Bu nedenle de C2C iş ilişkisine giren taraflar aralarında anlaşarak fiyatların belirlenmesini sağlarlar. C2C iş ilişkisi gün geçtikçe artan bir yapıya sahip olurken bu iş ilişkisinde güven diğer modellere göre farklı bir yerdedir. Özellikle taraflar arasında güveni tesis etmek adına çeşitli pazaryerlerinin kullanılması şarttır.

İlgilini Çekebilir  Kobiler için E-Ticaret Rehberi

İş modeli ne olursa olsun e-ticaretin dönüşen özelliği ile insan yaşamına giren bu kavramlar geleceğimizi şekillendirecek. İnsanlık bu kavramları kullanırken yaşamı ve işi kolaylaştıracak seçeneklere başvuracaktır.

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu